Naar de ATH 2012??

ATH in Biddinghuizen

Van 5 t/m 8 september wordt de tweejaarlijkse beurs ATH gehouden in Biddinghuizen. Is een dergelijke beurs in 2012 nog steeds van belang voor moderne agrarische ondernemers?

In eerste instantie ben ik geneigd om deze vraag ontkennend te beantwoorden. De bedrijven worden immers steeds groter en het rondzetten van arbeid is een belangrijk item op veel bedrijven in de agrarische sector. Werk uitbesteden lijkt daarmee een logische trend. Dit vereist dan wel Lees verder

Gepost in Algemeen, Landbouw, Marketing, Veeteelt | Comments Off on Naar de ATH 2012??

Spandoeken nieuw verdienmodel?

Het kostprijs denken is failliet en de spanning bij de producenten loopt steeds verder op. Deze week zijn het de varkenshouders die in actie komen. Met spandoeken bij de diverse hoofdkantoren van de supermarktketens verklaren zij de oorlog aan hun afnemers. Slim ondernemerschap of een wanhoopsdaad?

In haar blog van deze week gaat Annechien ten Have in op de situatie Lees verder

Gepost in Landbouw, Veeteelt | Comments Off on Spandoeken nieuw verdienmodel?

Qualifiers en Winners

PLUS supermarkt maakte begin deze maand bekend dat ze volledig overschakelt naar vrije uitloopeieren met 2 Beter Leven sterren en biologische eieren. PLUS supermarkten noemt het zelf een geweldige stap vooruit.
PLUS is een relatief kleine supermarktketen in het Nederlandse retail landschap en kiest een geheel eigen positionering. Lijkt me een heel verstandig idee van hun. Op deze manier Lees verder

Gepost in Landbouw, Marketing, Veeteelt | Comments Off on Qualifiers en Winners

Sterke merken

Veel eigenaren van bedrijven of directies weten dat een sterk merk veel waarde heeft. In de praktijk is daar echter weinig van te merken. In de waan van de dag worden gemakkelijk beslissingen genomen die strijdig zijn met de beleving rond het merk. Het gevolg is verwatering en daarmee devaluatie. Het belang om goed toe te zien op de merkidentiteit neemt sterk toe met de toename van het aantal communicatiekanalen. Veel bedrijven gaan via de diverse communicatiekanalen het bos Lees verder

Gepost in Marketing | Comments Off on Sterke merken

Obesitas en voedseltekort

Obesitas neemt toe.

Er zijn verhalen over obesitas, die duiden op een voedseloverschot en er zijn verhalen over een dreigend tekort aan voedsel in de wereld. Wat moet de agrarische ondernemer in Nederland met deze tegenstrijdige verhalen.

Net als in de Verenigde Staten lijden ook in Nederland Lees verder

Gepost in Algemeen, Landbouw, Marketing, Tuinbouw, Veeteelt | Comments Off on Obesitas en voedseltekort

Leasen als duurzame oplossing

Kan leasen een oplossing zijn in een duurzame agrarische sector? Dat zou heel goed kunnen. Het ontneemt de agrarische ondernemer in ieder geval een aantal zorgen en stimuleert innovatie.

Het idee komt uit de gedachte van de circulaire economie. Dit betekent Lees verder

Gepost in Landbouw, Marketing, Tuinbouw, Veeteelt | Comments Off on Leasen als duurzame oplossing

For Farmers neemt grote hap.

De voorgenomen overname van Hendrix door For Farmers is in meerdere opzichten bijzonder nieuws. Het gebeurt niet vaak dat een coöperatie een niet coöperatie op deze schaal overneemt. Verder zijn het beide grote spelers en vind er een behoorlijke machtconcentratie plaats. Zonder twijfel zullen de kranten er de komende dagen veel aandacht aan besteden. Hier alvast een eerste analyse Lees verder

Gepost in Algemeen, Landbouw, Marketing, Veeteelt | Comments Off on For Farmers neemt grote hap.

Achterhoede gevecht met weidepremie

De discussie rond de weidepremie is weer eens actueel. Nu de koeien op stal gaan komt FrieslandCampina met een nieuw voorstel rond weidegang. Na de commotie rond het vorige voorstel lijkt mij dit alweer een snelle wijziging. De praktijk leert dat het percentage koeien in de wei gestaag afneemt en naar verwachting zal deze trend zich voortzetten. Hoe komen we uit deze eindeloze discussie.
FrieslandCampina hecht grote waarde Lees verder

Gepost in Landbouw, Marketing, Veeteelt | Comments Off on Achterhoede gevecht met weidepremie

De winst van duurzaamheid

Duurzaamheid wordt weleens door ondernemers gezien als luxe. “Het is aardig om beter voor de mensen en de wereld te zorgen, maar door de hogere kosten gaat het wel ten koste van mijn rendement.” Er komt steeds meer bewijs dat het omgekeerde het geval is.

Duurzaamheid gaat over meer dan goed omgaan met het milieu. Dat is slechts een aspect van duurzaamheid. Het gaat ook Lees verder

Gepost in Marketing | Getagged , | Comments Off on De winst van duurzaamheid

Komkommerflater

Tijdens het online marketing congres The Case 2011 hield een groot aantal bedrijven een inleiding over verschillende aspecten van online marketing. Eén van de inleidingen werd verzorgd door twee medewerkers van de Rabobank. Zij startten hun presentatie met een plaatje van een komkommer en deelden vervolgens aan alle mensen in de zaal een komkommer uit. Een sterk begin!

Vervolgens kwam de uitleg. Het verhaal over de EHEC bacterie Lees verder

Gepost in Algemeen, Marketing | Getagged , , , | Comments Off on Komkommerflater